وقتی چیز جدیدی به خانه آوردید به رفتار کودک خود دقت کردید؟

او همه هیجان خود را در رفتارش نشان می دهد. انگار دکمه کنجکاوی اش را روشن کرده باشند. دوست دارد سریع آن جعبه را باز کنید تا او ببیند چه چیزی به خانه آمده است.

از جعبه اش که بیرون بیاید کار او شروع می شود. دور وسیله می چرخد.

این چیه؟

از کجا روشن می شه؟

چکار می کنه؟

برای او مهم نیست این وسیله چه قیمتی دارد یا کارت گارانتی دارد یا نه. برای او مهم این است که از او سر در بیاورد.

اگر دکمه ای رویش باشد همه را امتحان خواهد کرد. اگر جواب های کوتاهی بدهید تا او را دست به سر کنید حتما متوجه خواهد شد و تمام تلاشش را خواهد کرد تا از آن سر در بیاورد.

او خیال می کند موجود جدیدی وارد شده و او وظیفه دارد موجود ناشناخته را بشناسد. او اهمیتی به دفترچه راهنما نمی دهد برای او دست اورد های خودش مهم است. هرگز هم فراموش نخواهد کرد با کدام دکمه روشن شد، با کدام دکمه صدایش در آمد. یا با دست زدن به کدام قسمت عکس العمل تند شما جلو او را گرفت. مطمئن باشید او منتظ فرصتی خواهد بود تا دوباره به سراغ آن دکمه برود.

شما دنبال راه اندازی آن هستید و او مزاحم شما می شود. او دنبال کشف کردن موجود ناشناخته است و شما مدام دست او را می گیرید از کشفیات دور می کنید. با انگشت اشاره به او تاکید می کنید تا اجازه ندادید او نباید به موجود ناشناخته نزدیک شود. می بینید ما هم می توانیم جلو دیدن بچه ها را بگیریم. نمی شود هم ما دفترچه راهنما را چک کنیم هم آنها شروع به کشف کردن کنند؟

می دانید چرا اجازه کشف کردن به آنها نمی دهیم؟

ترسیدن

بله درست است، بچه ها هرگز نمی ترسند. این شما هستید که می ترسید و به خود اعتماد ندارید. بچه ها تا زمانی که نترسند شروع به کنکاش خواهند کرد. اگر آنها را از شناختن و کشف کردن بترسانید آنها را متوقف کرده اید. شما زمانی به سراغ دفترچه راهنما می روید که متوقف شده اید و دنبال شناخته شده ها می روید و از چیزهایی که ابهامی در آنها است دور می شوید.

شما دوست دارید مثل کودک خود بدون ترسیدن از خراب شدن شروع کنید و دکمه هایش را بزنید تا ببینید چطور کار می کند؟

دوست دارید خودتان کشف کنید؟

بیایید از دفترچه های راهنمای شناخته شده دور شویم. بیایید به سراغ ناشناخته هایمان برویم.

گاهی ناشناخته ها در درون ما هستند و ما از کشف آنها ترس داریم. اینجا است که به سراغ دفترچه راهنما می رویم یعنی دیگران. دوست داریم آنها ما را بشناسند و به زبان بیاورند ما را.

خودتان دست به کار شوید لایه هایی از خودتان را کشف کنید.

 

۲۸ خرداد ۱۴۰۰  شنبه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *