واقعیت دریافت تو از پیرامون چیست؟

پسرکم داشتم یک پادکست گوش می کردم، تو دیگر در این سن فهمیدی پادکست چیست. آنقدر که من گوش کردم و تو گفتی: معلمت داره حرف می زنه؟ من هم گفتم: نه به این می گن پادکست. دارم پادکست گوش می کنم.

پادکست به معنی انتشار مجموعه ای از یک موضوع خاص در بستر اینترنت می باشد. به صورت صوتی قابل استفاده است.

در پادکستی که گوش می کردم داشت در مورد تربیت فرزند حرف می زد. داشت می گفت که همه چیز از همان ابتدا شروع می شود. اینکه تو در بیست سالگی چه باوری داری و چه رفتاری به کنش های محیط پیرامون خود نشان می دهی را از همان بچگی آورده ای. یعنی زمانی که با ماشین های خود بازی کردی یا با بچه های دیگر در خانه بازی بودی.

من والد یکی از عوامل اصلی افکار و باورهای بیست سالگی تو هستم.

روش تربیتی من در کودکی تو باعث می شود ضمیر ناخودآگاه تو کارهایی را انجام بدهد که می تواند پیش بینی کند. یعنی مثلاً تو این باور را داری که وارد هر رابطه ای بشوی ترد خواهی شد. زیرا در کودکی توسط پدر و مادر ترد شدی.

می خواهم بگویم من به عنوان یک انسان که مادر تو هستم امکان دارد اشتباه بکنم. امکان دارد باور اشتباهی داشته باشم که این را به تو نیز انتقال داده باشم.

باورهای تو را من با رفتارم برایت می سازم ولی تو مسیری برای تغییر و شناخت آنها داری. تو برای تغییر مسیر زندگی خودت نیاز داری باورهایت را بشناسی. خودت را بشناسی. بدانی به چه چیزهایی فکر می کنی، چه چیزهایی تو را ناراحت می کند، با چه چیزهایی می توانی مسیر زندگی خود را به سمت اهدافت پیش ببری.

تغییر آینده

تغییر آینده تو زمانی اتفاق می افتد که تو خودت و مسیر خودت را شناخته باشی. بدانی چه چیزی از آینده می خواهی.

می خواهم به تو بگویم هیچ کدام از تصمیم های مهم زندگی خود را قبل از اینکه خودت را بشناسی نگیر.

نقاط قوت و ضعف خودت را بشناس، از تجربه های خودت استفاده کن، رفتار خودت را بشناس و کمبودهای خودت را تقویت کن، اعتقاد و باور هایی که داری را بشناس. تمام تصمیم های مهم زندگی تو بر اساس شناخت کامل تو از خودت است.

زمانی می توانی تصمیم درست بگیری که بدانی برای آینده خود چه برنامه هایی داری؟ می خواهی چه اهدافی را دنبال کنی؟ در چه محیط هایی باید قرار بگیری؟ با چه افرادی می خواهی برخورد داشته باشی؟

تو برای رفتن این مسیر نیاز به یک مربی داری. مربی که انتخاب می کنی باید بتواند همقدم با عقاید تو پیش برود یعنی باید بدانی کسی که داری حرف هایش را گوش می کنی در خط فکری عقاید تو پیش برود. تو در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده ای. ن و پدرت سعی خودمان را خواهیم کرد که تو را با مذهب و خط فکری اسلامی آشنا کنید. در واقع ملاک تو باید خداوند، قرآن و اهل بیت باشد. تو باید آگاه باشی به مسائلی که در پیرامون تو اتفاق می افتد. باید بتوانی مسائل را با ملاک خودت بسنجی و هرچیزی را که با آن مغایرت داشت را کنار بگزاری. این کار را باید کاملاً آگاهانه و با خرد انجام بدهی.

پس مربی که انتخاب می کنی باید خط فکری در راستای ملاک و عقاید تو داشته باشد تا بتواند تو را به درستی و آگاهانه هدایت کند.

شاید بگویی پدر و مادر بهترین مربی هستند ولی این را بدان که والد همه والد ها اگاه به همه امور نیستند. تو باید در امور مختلف بتوانی مربی های کار آزموده و مناسب داشته باشی.

اینکه من و پدرت تو را تربیت کردیم، تو را بزرگ کردیم دلیل بر این نمی شود که هر آنچه ما می گویم تو باید گوش کنی و درست است. ما فقط در زمینه هایی که اگاهی داریم تو را می توانیم راهنمایی کنیم. تو بهتر است از یک عالم که نسبت به تمام امور آگاه است کمک بگیری.

 

ا اسفند ۱۴۰۰  یکشنبه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *