بیشتر داستان های کوتاه با واقعه واحدی که در زندگی یک یا دو شخص از اشخاص داستان روی داده سرو کار دارند.

ابراهیم یونسی کتاب هنر داستان نویسی

پس بهترین کار برای نویسنده تازه کار این است که شخصیت ها و وقایع داستان کوتاه خود را محدود انتخاب کند.

آنجایی اشتباه می کنیم که از همان ابتدا یک طرح پیچیده انتخاب می کند. گسترش یک طرح پیچیده نیاز به طول زمانی زیادی دارد که در داستان کوتاه نمی گنجد.

ابراهیم یونسی معتقد است دومین خطای نویسنده تازه کار این است که داستان کوتاه خود را به فصول مختلف تقسیم می کند.

در کتاب هنر داستان نویسی با چندتا ویژگی داستان کوتاه را بیشتر می شناسیم.

۱- اختصار

نویسنده تازه کار دست به قلم که می برد یادش می رود باید داستان کوتاه بنویسد، قلم خود را روی کاغذ رها می کند.

شمار کلمات داستان کوتاه، معمولا بین دو تا چهارهزار کلمه است.

۲- ابتکار

تکراری بودن سوژه اهمیت زیادی ندارد، تکراری بودن نوع بیان و قلم است که ممکن است باعث شود خواننده کتاب را ببندد. هر سوژه برای خوب بیان شدن نیاز به یک زیر بنا . پی قوی دارد. پی داستان چیست؟ طرح

یک سوژه را انتخاب کنید و با دید خودتان سوژه را معرفی کنید. دوربین را در جایی بکر قرار دهید تا چیزهایی را که از آن سوژه تا کنون دیده نشده را به مخاطب نشان دهید.

۳- روشنی

داستان کوتاه برعکس شعر بهتر است ابهام نداشته باشد. البته خوب است که نویسنده جملات و کلمات مختص به خودش را در نوشته داشته باشد. این نوشته ها باید خواننده را پای کار نگه دارد و بتواند به راحتی با او سخن بگوید. نویسنده باید مخاطب خود را بشناسد تا بتواند زبان گفتاری مناسبی با او پیدا کند تا بتواند به روشنی با او سخن بگوید.

ابراهیم یونسی برای ابهام نویسی نویسنده دو تا علت بیان می کند

نویسنده نمی خواهد خواننده منظور او را متوجه شود و یا اصلاً نمی تواند منظورش را بیان کند.

ابراهیم یونسی می گوید:« نویسنده موفق نویسنده ای است که توانسته است ساده، روشن، خوش آهنگ و جاندار بنویسد.»

سامرست موام:« نویسنده باید به زبان و سبک زمان خود بنویسد.»

۴- تازگی شیوه پرداخت

نویسنده نباید برای گذشتگان بنویسد او باید برای نسلی بنویسد که در آینده می خواهند کتاب های او را بخوانند. برای این کار باید او شیوه های تازه را بشناسد. باید مردم زمان را بشناسد. زبان مردم را بشناسد، مخاطب را بشناسد.

شاید نویسنده بخواهد از وقایع گذشته بنویسد، باز هم باید با زبان امروز بنویسد، تا بتواند مخاطب امروز را با واقعه دیروز آشنا کند.

ابراهیم یونسی معتقد است که حدود کار نویسنده تابع وسعت تجربه او است.

 

۲ دی ۱۴۰۰  پنجشنبه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *