۲۲فروردین۱۴۰۰  یکشنبه

این دوره می خواهد به ما بگوید به هرنحوی شده برنامه ای را که روز قبل برای خودت چیدی باید انجام دهی و نباید اجازه دهی مغزت بگوید تمام من موفق شدم و تنبلی کردم و او این کار را انجام نداد. باید به مغزمان یک دستی بزنیم و او را غافل گیر بکنیم.

۱)کارهای انعطاف پذیر

برای کارهایی که می خواهیم انجام دهیم قرار بود سه سطح(خرد، متوسط، عالی) در نظر بگیریم. حال گاهی اوقات ما حتی نمی توانیم سطح خرد کار را انجام دهیم اینجا است که باید یک جور دیگر وارد عمل شویم. ما می توانیم کار خودمان را تجزیه کنیم یعنی به قسمت های مختلفی برشش بزنیم.

مثلا نوشتن یک کتاب اگر پروژه ما بوده ما چطور می توانیم آن را تجزیه کنیم؟

۱) نوشتن بخش تازه ای از کتاب

۲) ویرایش بخش های قبلی کتاب

۳) مطالعه و تحقیق برای کتاب

اینگونه می توانیم با تجزیه کار در روزهایی که آنقدر شلوغ هستیم که نمی رسیم در سطح خرد حتی کار را انجام دهیم. دست به کار می شویم و لااقل قسمت های قبلی را که نوشتیم را می توانیم مطالعه و ویرایش کنیم. حداقل در سطح خرد تا که به مغزمان دستور بدهیم و نشان بدهیم که هیچ جوره نمی تواند از زیر کار در برود.

۲) درباره رابطه

گسترش رابطه و رابطه در هر زمینه ای

برای بهتر شدن روابطمان با دیگران تا کنون چه کارهایی انجام داده ایم؟

تا کنون فکر کردیم که چرا نمی توانیم راحت ارتباط بگیریم و یا از جایی به بعد ارتباط قطع می شود و دیگران دیگر دوست ندارند با ما حرف بزنند و یا حرفشان را به ما بگویند.

به نظر من آنجایی که والد ما در رابطه بروز می کند کار را خراب می کند.

شنونده خوبی باشیم.

تا حالا دقت کردی بعضی از دکترها زمان معاینه مریض هیچ حرفی نمی زنند. فقط اجازه می دهند مریض هر مشکل جسمی دارد بیان کند و خوب گوش می کنند. برخی از دکترها هم سریع با شنیدن یکی از علائم ما می گوید آهان فهمید. دیگر نمی خواهد توضیح بدهی مشکل تو چی است.

باید خوب بشنویم و اجازه دهیم بدون هیچ قضاوتی بشنویم. اجازه دهیم بدون هیچ پیش بینی بشنویم. اجازه دهیم بدون اینکه به پاسخ شخص فکر کنیم بشنویم.

کار بعدی بعد از شنیدن که می تواند به آن کمک کند درک طرف مقابل است. شاید ما نتوانیم خودمان را در موقعیت او تصور کنیم. ولی می توانیم درک کنیم که حالا این موقعیت برای او خوشحال کننده است یا ناراحت کننده است.

بعد از درک مهم ترین کار که جزء اساسی ترین کارها است و اگر نباشد مختل می کند، این است که تأیید کنیم و والد درونمان را خاموش کنیم. اجازه ندهیم که شروع به نصیحت کردن بکند.

باید ناراحتی شخص را درک کرده و تأیید کنیم و به او اجازه دهیم که از آن واقع ناراحت باشد و یا آنقدر خوشحال باشد که بتواند با صدای بلند بخندد.

گوش بسپاریم و تأیید کنیم.

یک شنونده درجه یک، یک تأیید کننده درجه یک است.

در رابطه با افراد این جملات را نگویید

نگران نباش همه چیز ردیف میشه

از این بدتر هم ممکن بود بشه

نه بابا این که چیزی نیست

نق نزن برای همه پیش میاد

زیاد سخت نگیر

بیخیال بابا کار تو عالی بود

 

۲۲خرداد۱۴۰۰ شنبه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *